רבי שמעון בר יוחאי

לעם ישראל ישנם לא מעט דמויות חשובות אשר עצבו לא רק את אופי האמונה של ימינו, אלא הצליחו לקרב הלכה למעשה לא רק בין המצוות שיש לעשות אלא גם בין הלבבות ואפילו דרך פסיקות שונות. מבין שלל הצדיקים, הפוסקים הגדולים ודמויות המפתח ביהדות אחד מהם הוא ללא ספק רבי שמעון בר יוחאי המכונה גם "רש"בי" ונחשב כתנא בן דור רביעי. אחד מהזיכרונות החקוקים למרבית עם ישראל מרבי שמעון בר יוחאי היא כמובן ההילולה המתקיימת לזכרו בכל ל"ג בעומר, אך מעבר לכך הרש"בי היה גם אחד מתלמידיו המפורסמים של רבי עקיבא, טיהר את העיר טבריה וחקק כמה פתגמים משמעותיים עבור לומדי תורה ולא רק.

תנא רדוף שהסתתר במערה

רבי שמעון בר יוחאי חי תחת תקופת שלטון רומי בארץ ישראל, כשבמשך שלוש עשרה שנים הוא לומד מפיו של רבי עקיבא אשר הוצא להורג בעינויים קשים. אך הרדיפות לא פסקו עם מותו של רבי עקיבא, שכן לאחר פטירתו הוקלו הגזרות על העם היהודי אבל התבטאות שלו כנגד שלטון רומי הולידה גם היא רדיפות וגזירת מיתה. על מנת לברוח מהדין הסתתר רבי שמעון בר יוחאי יחד עם רבי אליעזר במערה בגליל, שם נתגלו ניסים כמו עץ חרובים שגדל בפתיחה של המערה ואפילו מים זורמים שהחלו לזרום גם כן בפתח המערה.

התעלות רוחנית וטהרה

הישיבה במערה לא הפכה לישיבה בחוסר מעש עבור רבי שמעון בר יוחאי, אלא לעבודת לימוד שנמשכה לאורך כל תקופת ההסתתרות מפני הרומאים. משייצאו הרש"בי ורבי אליעזר, הגיעו אל מעיינות חמים הצמודים לעיר טבריה ושם טיהרו את גופם וריפאו אותם לאחר תקופה ארוכה במערה. ועל מנת לגמול לעיר ולמקום, החליטו לטהר את העיר טבריה שנבנתה על בית קברות ונחשבה טמאה עבור יהודים וכהנים בפרט. לאחר טיהור העיר נבחר הרשב"י להוביל משלחת אל קיסר רומי, שלאחר תקופת מרד בבל באימפריה הוטלו גזרות קשות על היהודי שהשתתף גם הוא במרד. המשלחת הצליחה במילוי המשימה. לצד פעולות רוחניות גדולות מאלו, חקק הרש"בי פתגמים כמו "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה". לרבי שמעון בר יוחאי מייחסים עוד סגולות רבות, כמו שמירה על הדור וביסוס לימודי הזהר.


Posted

in

by

Tags: