הרב לייטמן על אהבה

מרבית הזוגות בתחילת דרכם נהנים מרגעים של חסד, התרוממות רוח, תשוקה ולהט שמביאים להחלטה שעם האדם הזה אני רוצה לחיות עד אחרון ימיי. אבל אפילו הרגשת ההתאהבות העוצמתית ביותר, מתנדפת בפרק זמן של שעתיים עד שנתיים כפי שמוכיחים לנו מחקרים. למה באה ההרגשה הזו לביקור קצר, לאן היא נעלמת והאם יש דרך לעשות שתישאר איתנו לתמיד?

אם נביט בבעלי החיים, נראה ששם הטבע דופק כמו שעון ודואג להמשך האבולוציה בעזרת הורמונים, אינסטינקטים ותקופות מחזוריות של ייחום ורבייה, ואילו אצלנו בני האדם הכול מתנהל בכאוס, למעט אולי בני ברוך. אנחנו מתקשים בבחירת בן/ת זוג, לאחר מכן מתקשים להישאר עימו/ה לאורך זמן ואז גם מתקשים להתגבר על הפרידה. ואם מתמזל מזלנו, אנחנו שוב נכנסים לאותו מסלול של חיפוש, מציאה ואכזבה. למה?

בעולם שבו גירושים ובגידות הם דבר שבשגרה גם אם לא בפועל, מחשבות על פירוק החבילה טורדות את מנוחתם של זוגות רבים שנשארים יחד בלית ברירה, יש צורך דחוף ללמוד את חכמת האהבה. אם נדע איך לבנות אהבה, נהיה בריאים גופנית ונפשית ונשפיע טוב על כל הסובבים אותנו לרבות הילדים שלנו. פתאום נגלה שכלום לא חסר, שהכול מסתדר, שהאהבה מביאה אור לחיים, בבית, בעבודה, בפרנסה.

תחושת ההתאהבות הספונטנית חולפת תוך זמן קצר כדי להותיר בנו רושם חיובי ולאפשר לנו לבנות את קשר האהבה בעצמנו. לכן קודם נסכם שברצוננו לפתח אהבה, להוליד אותה, ולא לחכות שתנחת עלינו מהשמיים. לשם כך יהיה עלינו ללמוד לחלוק עם בני הזוג שלנו רגשות, התפעלויות, לדון בהן, עד שנוכל להגדיל את האהבה שלנו למרות השגרה שמפיגה כל טעם. 

לפני הכול כדאי שנכיר את הגורם שבו אנחנו נלחמים במהלך בניית האהבה, האגו ששוכן בכל אחד מאיתנו ורק הולך וגדל. האגו מבלבל ומנהל אותנו, ועלינו לדעת איך לנהל אותו. אם ניגש למשימה הזו ביחד, נהפוך לזוג חוקר, זוג בוגר. רק כשכל אחד מתעלה מעל האגו שלו, מוותר עליו כדי להתחשב באחר ולהתחבר עימו, מתגלה רגש משותף שנקרא אהבה. במידה שוויתרתי על עצמי, פיניתי בתוכי שטח שאליו האחר יכול להיכנס. אני מוותר על הדרישות שלי, על הביקורת שנובעת מהצורך להרגיש שאני תמיד יותר גבוה. אני לא בא אל בן הזוג שלי עם טענות, אלא רק עם חיוכים. והמקום שבו ויתרתי על האגו שלי מתמלא באהבה. אהבה הדדית נוצרת כשיש לי שטח בלב שלך ולך יש שטח בלב שלי, וכמו שאני מרגיש אותך בליבי, כך אתה מרגיש אותי בליבך. 

מומלץ להתחיל להתייחס אל בני הזוג שלנו כבר מרגע זה כאילו היו האנשים הכי מיוחדים, הכי יפים, חכמים, חשובים בעולם. בנו לעצמכם תבנית פנימית עשירה לפרטי פרטים של אותה דמות אידיאלית, ואת הרגשת ההערכה שיש לכם כלפי אותה דמות מושלמת שבניתם בדמיונכם, העבירו לבני הזוג שלכם. התחילו להתייחס אליהם כאילו הם היו באמת כאלה מושלמים, העלו אותם לדרגת מלך או מלכה. לאחר תקופה של תרגילים הדדיים כאלה, תגלו שדברים מתחילים להשתנות לטובה. שאתם רואים את בני הזוג שלכם באור חדש, והם אתכם, ובשטח המשותף שבו התאמצתם להתייחס כך זה לזה נכנסה אהבה שאינה נעלמת לעולם.

נכתב בהשראת דברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן בתוכנית "חיים חדשים"


Posted

in

by

Tags: