האם קבלה זו דת?

קבלה היא לא דת. היא לא דורשת קיום תורה ומצוות במובן הגשמי של המילה, וכל כיוון ההתפתחות של הלומד הוא הפוך מזה של הדת. הדת סוברת שהבורא משנה את יחסו לאדם בהתאם לפעולות האדם, ואילו הקבלה טוענת שהכוח העליון הוא בלתי-משתנה "חוק נתן ולא יעבור". כלומר, פעולות האדם אינן משנות את הכוח העליון, אך בכוחן לשנות את טבע האדם, וכתוצאה מכך נקודת המבט שלו על פעולות הבורא כלפיו משתנה. ככל שהאדם משתווה יותר בתכונותיו לכוח העליון, הופך את טבעו האגואיסטי שרוצה רק לקבל לעצמו לטבע של השפעה ונתינה, הוא מרגיש את יחס הבורא אליו כחיובי יותר. וככל שמתרחק בתכונותיו מתכונות הבורא, הוא מרגיש כאילו יחס הבורא אליו הופך שלילי יותר. 

האם קבלה זו דת

האדם הדתי משוכנע שצריך להאמין שהבורא קיים ומשגיח על הכול, וכדי שהכול ישתנה לטובה צריך רק לבקש מהבורא שיהיה יותר טוב אליו ולא להשתנות בעצמו. כשאנשים משוכנעים בכך שיחס הבורא אליהם משתנה מתעוררת הקנאה. כלומר, מי שהבורא מתייחס אליו באהבה רבה יותר, הוא ה"נבחר". כתוצאה מכך מתעוררת עוינות, לא רק בין בני האדם, אלא גם בין הדתות השונות המתחרות ביניהן על תפילות של איזה זרם דתי נוטה הבורא לענות יותר.

איך עובדת שיטת התיקון?

לפי לייטמן אנחנו יכולים לבנות גן עדן עלי אדמות אם רק נדע לתקן את היחסים העכורים בין בני האדם שהופכים את עולמנו לגיהינום. פילוג, אלימות, טרור, דיכאון, מגפות ומלחמות, זה הכול תוצאה מאותו הטבע האגואיסטי של האדם שגדל ללא הרף ואינו מקבל תיקון. 

במצב טבעי הכוח שמניע את ההתפתחות האנושות הוא כוח שלילי, אגואיסטי, תחרותי ועוין. הוא גורם לכל פרט לחשוב על עצמו בלבד ולנצל את כל היתר לתועלתו, "יצר לב האדם רע מנעוריו". אבל כנגד הכוח הרע ששולט בכל, אפשר ורצוי לעורר בעולמנו גם כוח חיובי. לשם כך חייב האדם ללמוד את חכמת הקבלה, השיטה שמלמדת איך לעורר את הכוח החיובי הנסתר בטבע, שאינו מתגלה מעצמו אלא רק על ידי שינוי האדם. הכוח הטוב הזה הוא היחיד שמסוגל לאזן את הכוח השלילי שטבוע בנו מלידה והורס את חיינו. 

שיטת התיקון של חכמת הקבלה/בני ברוך מלמדת את האדם כיצד לשנות את טבעו האגואיסטי בעזרת סביבת אנשים בעלי אותה מטרה. קבוצת חזקה בעלת מטרה משותפת מייצרת דרישה פנימית ועוצמתית להשתחרר משליטת הכוח הרע, וכך היא מושכת על עצמה את הכוח הטוב שמתחיל לתקן את הטבע שלה. מאיפה מגיע הכוח הטוב? בחכמת הקבלה הוא נקרא "הכוח הנסתר" בטבע. מדובר בכוח חיובי של נתינה, כוח האהבה. כשאנחנו מושכים אותו אלינו, הוא משנה בראש ובראשונה את יחסינו לזולת ולכוח העליון, הוא משנה בנו את כל היוצרות ועושה מאיתנו אנשים חדשים. כתוצאה מכך אנחנו מתחילים להרגיש את עצמנו קיימים בעולם חדש, ביחסים חדשים, בערכים חדשים של דאגה וערבות הדדית, מוקפים באנשים שכולם רוצים בשלומנו ובטובתנו. זו הסיבה שחכמי הקבלה מאמינים שתיקון העולם תלוי אך ורק בתיקון האדם.


Posted

in

by

Tags: