בעל הסולם ומורשתו

שלמה ארצי שר " פתאום קם אדם ומרגיש שהוא עם ומתחיל ללכת". אדם לא יודע להגדיר מדוע הוא מתמלא בתחושת שליחות כלפי מטרה מסוימת שבדך כלל אינה משרתת את טובתו האישית, ויחד עם זאת שמשנה לו את כל סדרי החיים שלו והוא הופך להיות כמי שהוא משועבד למימוש אותה מטרה ועד יותר מכךהוא לא מתחשב במחיר האישי שהוא עומד לשלם כתוצאה מבחירתו לממש את השליחות.

העולם מלא בדוגמאות של אנשים כאלו. כולנו מכירים את השיר על אליעזר בן יהודה ועל הדבקות שלו להפוך את השפה העברית לשפה מדוברת על ידי המצאת אין ספור מילים חדשות ואו מותאמות מהשפה התנכית.  בן תקופתו של אליעזר היה הרב יהודה הלוי אשלג הידוע בכינויו בעל הסולם, שיקבל בעקבות כתיבה ופרסום פרוש הסולם לספר הזוהר. אפשר לומר גם שבעל הסולם נהנה מאותה שליחות שלקח על עצמו אליעזר בן יהודה שהרי היו לו עכשיו מילים בשפה העברית אותם המציא אליעזר כדי לכתוב את מאמריו.

כאמור לא ברור כיצד ומתי מתעוררת באדם הרגשת שליחות , ומהי , יהודה אשלג נולד וחי באירופה כמו כל יהודי בקרב קהילה חרדית, אך הוא לא הרגיש שהדרך בה הוא ממלא את אמונתו הינה שלמה ועל דרך מקרה גילה את חוכמת הקבלה. הגילוי שינה את חייו, ההכרה שקיבל מהחוכמה והגילוי של העולם הרוחני שנפתח לפניו הביאו אותו להבין מהי מטרת הבריאה.  

יהודה אשלג חרט על ליבו מטרה לפרסם את הידיעה הזו בקרב כל העם היהודי, הוא כתב במאמרו הקדמה לתלמוד עשר הספירות את המשפט " ברצוני לפוצץ את מחיצת הברזל המבדילה בין העם היהודי וחוכמת הקבלה " 

הוא לא הסתפק במאמרים ופרושים על כתבי האר"י וכמובן גלולת הכותרת פרוש הסולם לספר הזוהר, אלה טרח והוציא עיתון שהוא קרא לו האומה שיהיה קול קורא לכל העם להבין את חשיבותה של חוכמת הקבלה ודרך החיים שהיא מתווה לאדם כאבן בסיס לקיום העם היהודי בארץ ישראל.

בעל הסולם לא השאיר תלמידים רבים אבל במשך השנים לאחר מותו מורשתו החלה מתפשטת בקרב עם ישראל בכלל ובקרב לומדי חוכמת הקבלה בפרט.

ספר הזוהר עם פרוש הסולם שהייתה התנגדות נמרצת אליו כאשר בעל הסולם כתב אותו. לימים לאחר פטירתו פרוש הסולם נעשה מקובל בקרב רבים מעם ישראל ואפילו בקרב קהילות דתיות וחרדיות.

חוכמת הקבלה

חוכמת הקבלה שכה שקד לפתח אותה התרחבה למספר רב של ענפים בארץ ובעולם,  קבוצות רבות לומדות את חוכמת הקבלה על פי ספריו ומאמריו.

אחד הבולטים בקרב ממשיכי דרכו היה בנו הבכור הרב ברוך שלום הלוי אשלג,  הרב ברוך אשלג היה פורץ הדרך של חוכמת הקבלה לקהל הלא דתי. בעזרת תלמידו הרב מיכאל לייטמן לימים מייסדתה של תנועת בני ברוך, הוא קיבל על עצמו ללמד את חוכמת הקבלה  לתלמידים לא דתיים שהרב ליטמן  איתר בתל אביב. 

הרב לייטמן

לאחר פטירתו של הרב ברוך הלוי אשלג, הרחיב הרב לייטמן את הפצת חוכמת הקבלה בקרב עם ישראל והקים את עמותת בני ברוך . במשך השנים גדלה ההתעניינות בחוכמת הקבלה בארץ ולא פחות מכך בקרב אנשים בעולם כולו. בני ברוך הפכה לתנועה הנקראת קבלה לעם ובה חברים עשרות אלפי אנשים בארץ ובשישים מדינות שונות בעולם שלומדים את חוכמת הקבלה, מורשתו של הרב יהודה הלוי אשלג בעל הסולם.


Posted

in

by

Tags: