איך להתמודד עם התמכרויות?

התמכרויות הינה אחת מהבעיות השכיחות בעולם המערבי במאה העשרים ואחת, הוא מלווה אותנו בכל גיל ועלול לגעת במגוון רחב של תחומים, החל מהתמכרות לתרופות ועד התמכרויות להתנהגויות לא רצויות אשר עלולות להשפיע אל סביבתם של המכורים. סוגי ההתמכרויות אינם רק משתנים בין החומרים או הדחפים השונים, אלא נעים על רצפים שונים, החל התמכרויות קשות במיוחד אשר עלולות להכניס לחובות גם את המכור וגם את הסובבים אותו ועד אל התמכרויות הנחשבות לבלתי מזיקות כמו ספורט, שוקולד ועוד. הגורמים להתמכרויות נעים בין מגוון רחב של טריגרים, על כן גם התמכרויות מתונות דורשות את הכלים הנכונים בכדי להתמודד איתן בהתאם.

סיבות להתמכרות

כמו שציינו מעל קיימים מגוון רחב של התמכרויות, החל מהתמכרויות לסקס ועד התמכרויות לאלכוהול ואף לחומרים כימים אחרים. עם זאת עבור שלל ההתמכרויות הללו קיימים גם מספר סיבות שכיחות, המתחילות החל מהשפעה משפחתית ועד אל מצבים נפשיים. כאשר מדובר מהתמכרויות על הרצף הביולוגי, חשוב לזכור כי הורים לעיתים "מחנכים" את ילדיהם להתנהגות נרקוטית גם מבלי לשים לב. החל מעישון פאסיבי ועד אל חשיפה של התמכרות ממשית. עם זאת ישנן מחקרים המראים כי שימוש בחומרים ממכרים זמן היריון עלול להעלות את הסבירות להתמכרות גבוהה אצל העוברים. מאידך אזור מגורים עלול גם כן להשפיע על סיבת ההתמכרות, בין אם מדובר ברצון להוכיח או להשתלב חברתית ועד אל רצון לשבור גבולות ולפרוץ מוסכמות.

דרכי התמודדות

לצד ההשפעות של ההתמכרות חשוב לדעת כי מרבית ההתמכרויות גוררות איתן מצבי חרדה ודיכאון, בין אם כאלו המודחקים ונשענים על גבי אותן התמכרויות ובין אם גלויים. אך בכל שלב של התנקות מכל התמכרות, על המכור להיות מודע לכך שהוא כן מכור ולבקש עזרה. לאחר מכן ניתן יהיה לשלב את הטיפול דרך מגוון רחב של שירותים, החל מטיפול משפחתי שנחוץ במרבית המקרים של ההתמכרות ועד אל מקרי קיצון הדורשים אשפוז פסיכיאטרי או מכון גמילה. חשוב לדעת כי הליכי הגמילה עלולים להיות מורכבים, גם עבור המכור וגם עבור הסביבה והחברים שלו ולכן יש לבצע אותם בסבלנות ובאורך רוח.


Posted

in

by

Tags: