בשביל מה להתחתן?

אם בעבר אדם היה חש צורך להתחתן מטעמי נוחות, כדי שיוכל לקיים את חייו באופן מאוזן, שיהיה מי שיעזור לו בנטל הכלכלי, בגידול הילדים ובעת חולי או זקנה – כיום זה כבר לא כך. העולם המודרני מציע שפע של פיתויים מזדמנים, לצד חופש מתלות טכנית באדם אחר. אוכל? יש בסופר. כביסות? יש מכבסות בכל פינה. בית? אפשר לשכור או לקנות. ילדים? אפשר להביא לעולם או לא, אפשר לגלד לבד או יחד. 

אם פעם לחץ חברתי היה סיבה מספקת להקים משפחה ולהביא ילדים לעולם, היום הנורמה היא שכל אחד עושה מה שטוב לו ואיש לא מתערב בעניינו של האחר, אולי חוץ מהדודה ששואלת בערב חג, "מה עם חתונה?". בשורה תחתונה, אין לאדם המודרני צורך במשפחה כדי לשרוד. אז מה יעלה בגורלו של מוסד הנישואין, האם עבר זמנו?

בעולם המערבי, יותר ויותר אנשים חשים קושי להושיט אצבע לטבעת ולהתחייב לברית הנישואין. מפעולה אינסטינקטיבית כמעט, הנישואין הפכו לאקט מאיים, מלחיץ, שלא בהכרח נושא עימו הרבה הטבות. זו הסיבה שבאופן גורף ניתן לראות העדפה גוברת של צעירים לשמור על החופש הפרטי שלהם, שמאפשר להם בכל רגע נתון לארוז בגדים, מברשת השיניים ולפטופ, ולקום וללכת. בלי דרמות קורעות לב, בלי רגשות אשם, בלי בירוקרטיה, בלי סחבת. 

לאן כל זה מוביל אותנו? לעדכון גרסה בקשרים האינטימיים ביותר בחיינו, כמו שמסבירים בני ברוך. האנושות הגיעה לשלב בו היא צריכה לספק ערך חדש לברית הנישואין כדי להעניק משמעות אמיתית שיהיה שווה להילחם למענה. כלומר, בני זוג שרוצים להצליח להחזיק בברית הנישואין שלהם, זקוקים לדבק שיחבר ביניהם גם בזמנים קשים, והדבק הוא קיומו של הקשר לצורך השגת מטרה גבוהה יותר מהעולם הזה וכל מה שיש לו להציע, מטרה רוחנית.

מוסד הנישואין יוכל להמשיך להתקיים רק אם בעזרתו האדם יוכל למצוא תשובה לשאלה המהותית ביותר בחייו: בשביל מה אני חי? אם נפתח את הקשר הזוגי שלנו מתוך השאיפה למצוא את התשובה לתכלית הקיום שלנו, נגלה שדווקא על ידי קשר נישואין ששואף להשגה רוחנית, נוכל לבנות לעצמנו מקום שבו נגלה חיים עליונים ונצחיים, חיים של כל טוב. לדרגה כזו אף אחד לא מסוגל להגיע לבדו, כמו שכתוב האדם לבדו הוא "פלג גופא", חצי גוף. 

לסיכום, אם נעמיק במהות שמעבר לטקס הנישואין, נראה שהמוסד הזה הוא לא בשביל משכנתא וילדים, אלא מדובר בהתחייבות הדדית לספק לבן או בת הזוג כל מה שיחסר להתפתחותו הפנימית והרוחנית, וכך יד ביד ולב אל לב לטפס יחד עד לפסגת הסולם הרוחני.

בשביל מה להתחתן

Posted

in

by

Tags: