לא מעט מקובלים ואנשי דת ביקשו ומבקשים להכיר בנסתרות ספרי הקודש, חלקם עושים זאת בעזרת פסיקות שונות ובעיקר בדורות האחרונים, אך מבין שלל דמויות אשר השפיעו על התפיסה היהודית היה לא אחר מאשר הארי הקדוש. האר"י הקדוש ששמו המלא היה יצחק בן שלמה לוריא, נחשב לאחד מגדולי המקובלים של צפת במאה ה-16 ושיטתו החדשה בקבלה, אומצה בלא מעט בתי מדרש אשר עוסקים בתורת הסוד. השפעתו כל כך נכרת שיש אלו המחלקים את עולם הקבלה לימים שלפני הארי הקדוש, לבין הימים שאחריו. ההבדלים העיקרים נבעו בעיקר מתפיסה מחודשת על המציאות, שלהבדיל מתפיסות שקדמו לו ראה הארי הקדוש ביצירת הבריאה כ"שבירת כלים" ולא שלמות שמיימית.
שינויי תפיסה מרחיקי לכת
חשוב לדעת כי האמונה היהודית עברה התהליכים שונים בזמן הגלות, בדומה לבן היוצא למסע מרחוק מביתו בין אם ברצון ובין אם לא ברצון ועליו ללמוד להעריך את החום והיסודות שעזב. כך עם ישראל יצא אל שלושה גלויות, כשבאחרונה שבהן הוא מאבד לא מעט הון תרבותי, על כן הליך חזרה אל האמונה של העם עבר לא מעט תהפוכות. על אחת מאותן תהפוכות אחראי הארי הקדוש, הראשונה שבהן כמו שציינו מעל היא תפיסה מחשבתית שונה ומחודשת. תפישה זו מתייחסת אל הבריאה כאל התפשטות ישירה והדרגתית האינסופית של האלוהות. אך השינויים היו ניכרים לא רק בתפישות מורכבות ופילוסופיות של העם היהודי, אלא אפילו בדרך התפילה שהתלוותה עוד מימי גלות רומי.
מתפיסה אל מעשה
הארי הקדוש לא כתב דברי קבלה רבים, אלא עסק בעיקר בפירושים מספר הזהור ובכך הפיץ את מסריו לתלמידיו. לא מעט מעיקרי תפיסותיו הגיעו דרך תלמידים כמו רבי חיים ויטאל, רבי ישראל סרוק, רבי יוסף אבן טבול ועוד צדיקים. אך בדומה אל לימודי הקבלה שאותם לא ערך או העמיק בכתיבתם הארי הקדוש, כך גם שינוייו הגיעו גם אל סידור התפילה. שם הוסיף הארי הקדוש כוונות וייחודים לכל תפילה, כשאת שינוייו ניתן להנות ממספר סידורים שונים הנוהגים בנוסח הארי הקדוש כמו "סידור משנת חסידים", "סידור הרמ"ז", "סידור האריז"ל" ועוד.